وبلاگ

18. سوال
1 امتیاز

کدام وسیله نقاشی و طراحی از اختلاط رنگریزههای خشک با صمغ به صورت گچی نرم، تهیه می شود؟

19. سوال
1 امتیاز

کدام دسته از رنگ ها، سطحی را کاملاً پوشش می دهند و پر می کنند؟

20. سوال
1 امتیاز

ساده ترین کنتراست رنگ، کدام کنتراست است؟

شاخصه های اصلی رنگ

  • چگونگی دیدن رنگ ها تحت تاثیر محیط، رنگ های مجاور و نوری که بر اشیا می تابد قرار دارد
  • به همین دلیل میزان رنگین بودن و حالت رنگ ها در شرایط مختلف تغییر می کند
  • چشم انسان رنگ ها را بر اساس سه خصوصیت از یکدیگر متمایز می کند:
    • الف: به واسطه رنگین بودن خود رنگ ها که اصطلاحا به آن ته رنگ یا فام می گویند  مثل تمایز رنگ زرد قرمز و سبز
    • ب: به واسطه میزان تیرگی و روشنی رنگ ها مثل رنگ  نارنجی بنفش و زرد
    • ج: به واسطه میزان خلوص رنگ ها مثل تمایز رنگ آبی در حالت های خالص خود با آبی هایی که از ترکیب آبی و رنگ های دیگر ساخته شده
تمایز رنگ ها به واسطه فام آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه فام آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه تیرگی و روشنی آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه تیرگی و روشنی آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه خلوص آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه خلوص آن ها

نکات و تصاویر مهم برای ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی

ته رنگ یا فام

  • ته رنگ یا فام همان کیفیت رنگین بودن رنگ هاست ،رنگ با نام ته رنگ یا فام آن ها شناخته می شوند
  • تعداد مشخصی از آن ها نام مشخصی دارند مثل رنگ های اصلی قرمز زرد آبی و رنگ های درجه دوم نارنجی سبز و بنفش
  • روش های نام گذاری رنگ ها :
  • الف: بر مبنای ترکیب اسامی رنگ های خاص درجه اول و درجه دوم مثل نارنجی،سبزآبی و قرمز بنفش
  • ب: با اضافه کردن پیشوند یا پسوندهایی به اسامی خاص رنگ ها که درجات مختلفی از یک رنگ را شامل می شو مثل آبی تیره، سبز روشن، قرمز مایل به قهوه ایی
  • ج: گاهی نیز مردمان مناطق و اقوام مختلف اسامی بومی برای نامگذاری رنگ ها استفاده می کنند مثل ارغوانی(قرمز بنفش)، فیروزه ایی(سبز آبی)
  • د: گاهی از تشابه رنگ ها به گیاهان و میوه ها و … استفاده می شود مثل سبز زیتونی، زرد لیمویی، آبی آسمانی و..
  • ه)نامگذاری رنگ ها گاهی نیز بر اساس موادی است که از آن ساخته شده اند مثل لاجوردی، سیاه دوده ایی، نقره ایی
  • و)گاه حتی رنگ ها بر اساس نام محلی که بیشتر جا ها استفاده شده، شهرت یافته مثل آبی پروس
  • ز) بعضی از رنگ ها نیز بر اساس نام هنرمندانی که بیشتر از آن ها استفاده کرده اندف نامیده شده اند مثل سبز ورونز، زرد کداک
  • به دلیل اینکه تنوع رنگ ها زیاد است و برای همه آنها نامی وجود ندارد کارخانه برای رنگ ها شماره مشخص می کنند ک در دفترچه ایی راهنما محصولات خود را نشان می دهند.
  • تهیه رنگ ها بستگی به کیفیت و خلوص مواد اولیه، شرایط آزمایشگاهی، مقدار رنگدانه های مخلوط شده و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد بنابراین ممکن است در کارخانه های رنگ سازی متفاوت رنگ های متفاوتی دیده شود که با یکدیگر مشابه نیستند
  • بهتر است رنگ های مختلف از کارخانه های متفاوت با هم ترکیب نشوند زیرا باعث می شود که نتیجه مطلوب و دلخواه به دست نیاید

برای دریافت فیلم‌های آموزش و  آموزش‌های لازم ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی بیشتر کلیک کنید.

درخشندگی یا روشنایی

  • منظور از درخشندگی، درجه ای از روشنی یک رنگ است که ان را از درجه روشنی یا تیرگی همان رنگ متمایز می کند
  • گام های رنگی مختلفی که از ترکیب یک رنگ با سیاه یا سفید به دست می آید با درجاتی از تیرگی خاکستری های بی فام(خاکستری های حاصل از ترکیب سایه و سفید ) قابل مقایسه هستند
  • درجات مختلف روشنی یک رنگ را میزان درخشندگی آن می گویند
  • رنگ ها در حالت خلوص خود نیز نسبت به یکدیگر دارای درجات مختلفی از روشنی هستند

شدت یا خلوص رنگ

  • منظور از خلوص رنگی درجه سیری یا اشباع یک رنگ است
  • خلوص رنگی، درجه ای از اشباع است که یکرنگ را در خالص ترین حالت خود نشان می دهد
  • مثلا آبی خالص که با هیچ رنگ دیگری ترکیب نشده باشد در آبی ترین یا ناب ترین حالت خود دیده می شود به طوری که هیچ آبی دیگری به آن شدت از آبی بودن دیده نمی شود
  • این درجه از خلوص رنگی را درجه اشباع و سیری رنگ نیز می گویند
  • معمولا درجه سیری و خلوص یک رنگ در مقایسه آن با درجات دیگری از همان رنگ که با سیاه، سفید یا هر رنگ دیگری مخلوط شده باشد مشخص می شود
درجاتی از روشنایی سه رنگ اصلی که از یک سو با سفید روشن شده اند،و از سوی دیگر با سایه تیره شده اند

مشاوره رایگان برای آمادگی ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی

همه روزه به جز ایام تعطیل با تلفن 42646861-031

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 12 و 15:30 الی 20
پنج شنبه از ساعت 8 الی 14

اشتراک گذاری:
برچسب ها:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.