برای اطلاع از زمان برگزاری دوره هاصفحه اینستاگرام موسسه فرهنگ سازان معاصر را دنبال کنید👈

نشانی اینستاگرام

وبلاگ

ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی

برای اینکه بتوانید ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی را بهتر درک کنید و به سوالات پاسخ دهید نکات زیر را مطالعه کنید.

به دلیل اینکه آزمون‌های تئوری سامانه هنر به صورت آنلاین برگزار می‌شود موسسه فرهنگی هنری فرهنگ سازان معاصر برای آمادگی هنرجویان خود سعی در طراحی آزمون‌های آنلاین کرده است.
برای شرکت در آزمون تئوری طراحی گرافیک رنگی باید به سوالات تستی با دقت پاسخ دهید. در انتهای آزمون امتیاز شما را نشان می دهند. این آزمون به صورت آزمایشی و برای آمادگی آزمون نهایی می باشد.

برای دریافت فیلم‌های آموزشی کلیک کنید.

قبل از آزمون نکات زیر را بخوانید

  • کنتراست رنگ: تفاوت رنگ‌های مکمل، مانند قرمز و سبز، که در کنار هم بسیار به چشم می‌آیند و توجه را جلب می‌کنند.

  • کنتراست روشنایی: تفاوت بین رنگ‌های تیره و روشن، مانند سیاه و سفید، که باعث برجسته شدن سوژه در تصویر می‌شود.

  • کنتراست اشباع: تفاوت بین رنگ‌های شدید و خالص با رنگ‌های ملایم یا خاکستری، که حس انرژی یا آرامش را ایجاد می‌کند.

  • کنتراست سرد و گرم: تفاوت بین رنگ‌های سرد (مثل آبی و سبز) و رنگ‌های گرم (مثل قرمز و نارنجی) که باعث حس تعادل و یا تضاد در فضا می‌شود.

  • کنتراست اندازه: تفاوت بین اندازه عناصر، مانند یک شی بزرگ در کنار یک شی کوچک، که به سوژه اصلی تاکید می‌بخشد.

  • کنتراست شکل: تفاوت در شکل‌های هندسی یا ارگانیک، مثل دایره در کنار مربع، که توجه بیننده را به ترکیب‌های متنوع جلب می‌کند.

  • کنتراست جهت: تفاوت جهت‌گیری اشیا یا خطوط، مانند خطوط افقی در کنار خطوط عمودی، که حس پویایی یا آرامش به تصویر می‌بخشد.

  • کنتراست بافت: ترکیب سطوح نرم و خشن در کنار هم، که عمق و جذابیت بصری به فضا اضافه می‌کند.

  • کنتراست الگو: ترکیب الگوهای متنوع، مانند راه‌راه در کنار نقاط، که حرکت و پویایی در طراحی ایجاد می‌کند.

  • کنتراست فاصله: تفاوت در نزدیکی یا دوری اشیا که حس عمق و سه‌بعدی را در تصویر ایجاد می‌کند.

  • کنتراست در شفافیت: استفاده از عناصر شفاف و غیرشفاف در کنار هم، که باعث لایه‌بندی و عمق بیشتر می‌شود.

  • کنتراست فضای مثبت و منفی: ترکیب فضای خالی و اشیای پر در کنار هم، که می‌تواند به توازن و تاکید در طراحی کمک کند.

  • کنتراست سرعت و ایستایی: استفاده از عناصر پویا در کنار عناصر ثابت، که حس حرکت یا سکون را به تصویر اضافه می‌کند.

  • کنتراست مواد: تفاوت بین مواد مختلف، مانند چوب و فلز، که به فضا یا شیء شخصیتی خاص می‌دهد.

  • کنتراست خطی: استفاده از خطوط با ضخامت‌های مختلف، که می‌تواند به تصویر عمق یا تمرکز دهد.

  • کنتراست روشنایی محیطی: استفاده از نور و سایه برای ایجاد تفاوت و تاکید بر اجزای مهم.

  • کنتراست زمانی: استفاده از عناصر قدیمی در کنار عناصر مدرن، که به طراحی حس تضاد زمانی و تاریخی می‌بخشد.

  • کنتراست در تکرار: استفاده از الگوهای تکرارشونده در کنار عناصر تصادفی، که به طراحی حس ریتم و پویایی می‌دهد.

  • کنتراست ارتفاع: تفاوت در ارتفاع یا عمق اجزا، که برای تاکید بر عناصر مهم به کار می‌رود.

  • کنتراست محتوایی: تضاد در موضوعات یا معانی، مانند تضاد شادی و غم در یک اثر هنری، که باعث تأثیر عمیق‌تر بر مخاطب می‌شود.

شاخصه های اصلی رنگ

  • چگونگی دیدن رنگ ها تحت تاثیر محیط، رنگ های مجاور و نوری که بر اشیا می تابد قرار دارد
  • به همین دلیل میزان رنگین بودن و حالت رنگ ها در شرایط مختلف تغییر می کند
  • چشم انسان رنگ ها را بر اساس سه خصوصیت از یکدیگر متمایز می کند:
    • الف: به واسطه رنگین بودن خود رنگ ها که اصطلاحا به آن ته رنگ یا فام می گویند  مثل تمایز رنگ زرد قرمز و سبز
    • ب: به واسطه میزان تیرگی و روشنی رنگ ها مثل رنگ  نارنجی بنفش و زرد
    • ج: به واسطه میزان خلوص رنگ ها مثل تمایز رنگ آبی در حالت های خالص خود با آبی هایی که از ترکیب آبی و رنگ های دیگر ساخته شده
تمایز رنگ ها به واسطه فام آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه فام آن ها
ازمون آنلاین تئوری گرافیک رنگی
تمایز رنگ ها به واسطه تیرگی و روشنی آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه خلوص آن ها
تمایز رنگ ها به واسطه خلوص آن ها

ته رنگ یا فام

  • ته رنگ یا فام همان کیفیت رنگین بودن رنگ هاست ،رنگ با نام ته رنگ یا فام آن ها شناخته می شوند
  • تعداد مشخصی از آن ها نام مشخصی دارند مثل رنگ های اصلی قرمز زرد آبی و رنگ های درجه دوم نارنجی سبز و بنفش
  • روش های نام گذاری رنگ ها :
  • الف: بر مبنای ترکیب اسامی رنگ های خاص درجه اول و درجه دوم مثل نارنجی،سبزآبی و قرمز بنفش
  • ب: با اضافه کردن پیشوند یا پسوندهایی به اسامی خاص رنگ ها که درجات مختلفی از یک رنگ را شامل می شو مثل آبی تیره، سبز روشن، قرمز مایل به قهوه ایی
  • ج: گاهی نیز مردمان مناطق و اقوام مختلف اسامی بومی برای نامگذاری رنگ ها استفاده می کنند مثل ارغوانی(قرمز بنفش)، فیروزه ایی(سبز آبی)
  • د: گاهی از تشابه رنگ ها به گیاهان و میوه ها و … استفاده می شود مثل سبز زیتونی، زرد لیمویی، آبی آسمانی و..
  • ه)نامگذاری رنگ ها گاهی نیز بر اساس موادی است که از آن ساخته شده اند مثل لاجوردی، سیاه دوده ایی، نقره ایی
  • و)گاه حتی رنگ ها بر اساس نام محلی که بیشتر جا ها استفاده شده، شهرت یافته مثل آبی پروس
  • ز) بعضی از رنگ ها نیز بر اساس نام هنرمندانی که بیشتر از آن ها استفاده کرده اندف نامیده شده اند مثل سبز ورونز، زرد کداک
  • به دلیل اینکه تنوع رنگ ها زیاد است و برای همه آنها نامی وجود ندارد کارخانه برای رنگ ها شماره مشخص می کنند ک در دفترچه ایی راهنما محصولات خود را نشان می دهند.
  • تهیه رنگ ها بستگی به کیفیت و خلوص مواد اولیه، شرایط آزمایشگاهی، مقدار رنگدانه های مخلوط شده و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد بنابراین ممکن است در کارخانه های رنگ سازی متفاوت رنگ های متفاوتی دیده شود که با یکدیگر مشابه نیستند
  • بهتر است رنگ های مختلف از کارخانه های متفاوت با هم ترکیب نشوند زیرا باعث می شود که نتیجه مطلوب و دلخواه به دست نیاید

درخشندگی یا روشنایی

  • منظور از درخشندگی، درجه ای از روشنی یک رنگ است که ان را از درجه روشنی یا تیرگی همان رنگ متمایز می کند
  • گام های رنگی مختلفی که از ترکیب یک رنگ با سیاه یا سفید به دست می آید با درجاتی از تیرگی خاکستری های بی فام(خاکستری های حاصل از ترکیب سایه و سفید ) قابل مقایسه هستند
  • درجات مختلف روشنی یک رنگ را میزان درخشندگی آن می گویند
  • رنگ ها در حالت خلوص خود نیز نسبت به یکدیگر دارای درجات مختلفی از روشنی هستند

شدت یا خلوص رنگ

  • منظور از خلوص رنگی درجه سیری یا اشباع یک رنگ است
  • خلوص رنگی، درجه ای از اشباع است که یکرنگ را در خالص ترین حالت خود نشان می دهد
  • مثلا آبی خالص که با هیچ رنگ دیگری ترکیب نشده باشد در آبی ترین یا ناب ترین حالت خود دیده می شود به طوری که هیچ آبی دیگری به آن شدت از آبی بودن دیده نمی شود
  • این درجه از خلوص رنگی را درجه اشباع و سیری رنگ نیز می گویند
  • معمولا درجه سیری و خلوص یک رنگ در مقایسه آن با درجات دیگری از همان رنگ که با سیاه، سفید یا هر رنگ دیگری مخلوط شده باشد مشخص می شود
درجاتی از روشنایی سه رنگ اصلی که از یک سو با سفید روشن شده اند،و از سوی دیگر با سایه تیره شده اند

مرکز مهارت آموزی فرهنگ سازان معاصر

در سایت (dibagaran7.ir) می توانید به اخبار بیشتری دست پیدا کنید.

برای مشاوره تحصیلی به سایت مرکز مشاوره شکیبا مراجعه کنید

مشاوره تلفنی رایگان

مشاوره رایگان

    موسسه فرهنگ سازان معاصر تلفن تماس 03142646861

    در صورت نیاز به مشاوره می توانید فرم را تکمیل نمایید و یا با ما در ارتباط باشید.