متاورس
چکده ای از مقاله
امید وارم بعد از خواندن مقاله بتوانید به
سوالات زیر پاسخ دهید:
مالکیت متاورس به چه صورت است.
چه ویژگی هایی دارد.
امنیت و خطرات به چه صورت می باشد
بازاریابی متاورس چگونه می باشد
ماهیت
متاورس یک اصطلاح کلی برای توصیف ایده یک فضای مجازی مشترک، سه بعدی و فراگیر است که در آن مردم می توانند با یکدیگر، با اشیاء دیجیتال و با محیط های مجازی تعامل داشته باشند.
این فضاها می توانند برای اهداف مختلفی از جمله بازی، کار، آموزش و معاشرت استفاده شوند.
متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه خود است، اما پتانسیل تبدیل شدن به یک پلتفرم قدرتمند جدید برای ارتباط و تعامل را دارد.
برخی از کارشناسان معتقدند که متاورس در نهایت می تواند به اندازه اینترنت امروزی فراگیر و مهم شود.
مالک
برخلاف اینترنت که متعلق به هیچ کس نیست، متاورس متعلق به یک شرکت یا شخص واحد نیست. این یک فضای مجازی در حال توسعه است که توسط افراد و شرکت های مختلف ساخته می شود.
در حالی که هیچ مالک واحدی برای متاورس وجود ندارد، تعدادی از شرکت ها و سازمان ها در حال سرمایه گذاری و توسعه بخش های مختلف آن هستند. برخی از بازیگران کلیدی در متاورس عبارتند از:
متا (فیس بوک سابق): متا یکی از فعال ترین شرکت ها در توسعه متاورس است.
این شرکت در حال سرمایه گذاری در واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی است و همچنین پلتفرم متاورس خود به نام Horizon Worlds را راه اندازی کرده است.
مایکروسافت: مایکروسافت در حال توسعه پلتفرم متاورس خود به نام Mesh for Microsoft Teams است که به کاربران امکان می دهد در جلسات مجازی به عنوان آواتارهای سه بعدی شرکت کنند.
اپیک گیمز: اپیک گیمز خالق Fortnite است، یک بازی ویدیویی آنلاین که اغلب به عنوان یک دنیای مجازی اجتماعی در نظر گرفته می شود.
این شرکت همچنین در حال توسعه Unreal Engine است که یک موتور بازی محبوب است که می تواند برای ایجاد تجربیات متاورس استفاده شود.
انویدیا: انویدیا یک شرکت فناوری است که پردازنده های گرافیکی را تولید می کند که برای قدرت دادن به هدست های VR و سایر دستگاه های متاورس ضروری هستند.
این شرکت همچنین در حال توسعه Omniverse است، یک پلتفرم متاورس سازمانی که می تواند برای ایجاد تجربیات آموزشی و همکاری استفاده شود.
اینها تنها تعدادی از شرکت های بسیاری هستند که در حال توسعه متاورس هستند. همانطور که این فناوری همچنان در حال توسعه است.
احتمالاً بازیگران جدیدی به این فضا خواهند پیوست و مالکیت متاورس همچنان پراکنده و غیرمتمرکز خواهد بود.
مهم است که توجه داشته باشید که متاورس یک مفهوم واحد نیست، بلکه مجموعه ای از فضاهای مجازی به هم پیوسته است.
این فضاها می توانند توسط شرکت ها، سازمان ها و افراد مختلف ایجاد و اداره شوند و ممکن است قوانین و هنجارهای خود را داشته باشند.
ویژگی ها
حضور:
یکی از مهم ترین ویژگی های متاورس حس حضور است. کاربران احساس می کنند که واقعاً در دنیای مجازی حضور دارند و می توانند با اشیاء و افراد دیگر به گونه ای تعامل داشته باشند که در پلتفرم های آنلاین سنتی امکان پذیر نیست.
این امر اغلب با استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) حاصل می شود که به کاربران امکان می دهد دنیای مجازی را به گونه ای تجربه کنند که گویی در آن هستند.
تداوم:
متاورس پایدار است، به این معنی که به طور مداوم اجرا می شود و حتی زمانی که کاربران وارد آن نمی شوند، به تکامل خود ادامه می دهد.
این بر خلاف اکثر پلتفرم های آنلاین سنتی است که فقط زمانی فعال هستند که کاربران از آنها استفاده می کنند.
پایداری به متاورس اجازه می دهد تا دنیای مجازی پیچیده و پویایی ایجاد کند که همیشه در حال تغییر و رشد است.
تعامل:
متاورس بسیار تعاملی است، به این معنی که کاربران می توانند به روش های مختلف با دنیای مجازی و سایر کاربران تعامل داشته باشند.
این می تواند شامل مواردی مانند صحبت کردن با یکدیگر، کاوش در محیط، بازی کردن و مبادله اقلام باشد.
سطح تعامل بالا متاورس را به مکانی جذاب و فراگیر برای کاربران تبدیل می کند.
مالکیت:
کاربران در متاورس مالکیت دارایی های خود هستند. این می تواند شامل آواتارها، زمین ها و اشیاء باشد.
این امر به کاربران حس کنترل و سرمایه گذاری در دنیای مجازی می دهد.
مالکیت همچنین به کاربران امکان می دهد دارایی های خود را به روش های مختلف، مانند تجارت یا فروش آنها، پولی کنند.
تنوع:
متاورس فضایی متنوع است که پذیرای افراد از همه اقشار جامعه است.
این امر به دلیل ماهیت باز و غیرمتمرکز متاورس است که به هر کسی اجازه می دهد دنیای مجازی خود را ایجاد کند و به آن بپیوندد.
تنوع متاورس را به مکانی فراگیر و جذاب برای افراد با پیشینه ها و علایق مختلف تبدیل می کند.
اقتصاد:
متاورس دارای یک اقتصاد داخلی است که در آن کاربران می توانند کالاها و خدمات را با استفاده از ارزهای رمزپایه خرید و فروش کنند.
این امر به کاربران امکان می دهد از طریق فعالیت های خود در دنیای مجازی کسب درآمد کنند.
اقتصاد متاورس را به مکانی جذاب برای کارآفرینان و سرمایه گذاران تبدیل می کند.
حاکمیت:
متاورس توسط یک مقام مرکزی اداره نمی شود، بلکه توسط کاربران اداره می شود.
این امر از طریق استفاده از فناوری بلاک چین انجام می شود که به کاربران اجازه می دهد قوانین حاکم بر دنیای مجازی را ایجاد و اجرا کنند.
حاکمیت غیرمتمرکز به اطمینان از اینکه متاورس فضایی عادلانه و دموکراتیک است که در آن صدای همه کاربران شنیده می شود، کمک می کند.
مهم است که توجه داشته باشید که متاورس یک مفهوم واحد نیست، بلکه مجموعه ای از فضاهای مجازی به هم پیوسته است.
این فضاها می توانند توسط شرکت ها، سازمان ها و افراد مختلف ایجاد و اداره شوند و ممکن است قوانین و هنجارهای خود را داشته باشند.
امنیت و خطرات
در اینجا برخی از خطرات امنیتی بالقوه در متاورس آورده شده است:
سرقت اطلاعات هویتی:
اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس و اطلاعات مالی شما میتواند توسط مجرمان سایبری که به دنبال سوء استفاده از آنها در متاورس هستند، مورد هدف قرار گیرد.
این امر میتواند منجر به سرقت هویت، کلاهبرداری مالی و سایر جرایم شود.
هک شدن:
پلتفرمهای متاورس و آواتارهای شما ممکن است توسط هکرها مورد هدف قرار گیرند.
این امر میتواند منجر به سرقت داراییهای مجازی، اطلاعات شخصی و حتی کنترل آواتار شما شود.
آزار و اذیت و سوء استفاده:
کاربران متاورس ممکن است در معرض آزار و اذیت، سوء استفاده و سایر رفتارهای آنلاین مضر از سوی سایر کاربران قرار گیرند.
این امر میتواند به ویژه برای کودکان و نوجوانان مضر باشد.
محتوای نامناسب:
متاورس ممکن است حاوی محتوای نامناسب یا مضر مانند خشونت، نفرتپراکنی باشد.
قرار گرفتن در معرض این نوع محتوا میتواند به ویژه برای کودکان و نوجوانان مضر باشد.
اعتیاد:
ماهیت فراگیر و جذاب متاورس میتواند منجر به اعتیاد در برخی از کاربران شود.
این امر میتواند منجر به مشکلات در زندگی شخصی، تحصیلی و شغلی آنها شود.
نکاتی برای ایمن ماندن
از اطلاعات شخصی خود محافظت کنید: از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود با افراد غریبه در متاورس خودداری کنید.
از رمزهای عبور قوی استفاده کنید: برای حسابهای متاورس خود از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید و به طور مرتب آنها را تغییر دهید.
مراقب کلاهبرداریها باشید: در برابر هرگونه پیشنهاد یا معاملهای که مشکوک به نظر میرسد، محتاط باشید.
از آواتار خود محافظت کنید: تنظیمات امنیتی آواتار خود را طوری تنظیم کنید که از حریم خصوصی شما محافظت کند.
از کودکان خود در برابر محتوای نامناسب محافظت کنید: کنترلهای والدین را در پلتفرمهای متاورس فعال کنید و در مورد ایمنی آنلاین با آنها صحبت کنید.
آگاه باشید که چه مدت زمان صرف میکنید: زمان صرف شده در متاورس را محدود کنید و مراقب علائم اعتیاد باشید.
علاوه بر این نکات، مهم است که از اخبار و تحولات امنیتی مربوط به متاورس آگاه باشید و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مشکوک، آن را به مقامات مربوطه گزارش دهید.
بازاریابی
ایجاد رویدادهای مجازی: کنسرتها، نمایشگاهها و کنفرانسها را میتوان به صورت مجازی در متاورس برگزار کرد.
ایجاد تجربیات بازی: بازیهای ویدیویی تعاملی میتوانند برای تبلیغ برندها یا محصولات ایجاد شوند.
فروش اقلام مجازی: لباسها، لوازم جانبی و سایر اقلام مجازی را میتوان در متاورس فروخت.
تبلیغات: میتوان از تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و سایر اشکال تبلیغات سنتی برای تبلیغ برندها در متاورس استفاده کرد.
تأثیرگذاران: میتوان با اینفلوئنسرها در متاورس برای تبلیغ برندها یا محصولات شریک شد.
برای موفقیت در بازاریابی در متاورس، مهم است که موارد زیر را در نظر بگیرید:
استراتژی داشته باشید: قبل از شروع هر گونه فعالیت بازاریابی در متاورس، باید یک استراتژی واضح داشته باشید.
مخاطبان خود را بشناسید: باید مخاطبان هدف خود را در متاورس بشناسید و محتوایی ایجاد کنید که برای آنها جذاب باشد.
از محتوای باکیفیت استفاده کنید: محتوایی که در متاورس ایجاد میکنید باید باکیفیت و جذاب باشد.
خلاق باشید: از خلاقیت و نوآوری در بازاریابی خود در متاورس نترسید.
ارزیابی کنید و اندازه گیری کنید: باید نتایج بازاریابی خود را در متاورس رصد و اندازه گیری کنید تا بتوانید استراتژی خود را در صورت نیاز بهینه کنید.
بازاریابی در متاورس هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد، اما پتانسیل تبدیل شدن به یک ابزار بازاریابی قدرتمند را دارد.
با در نظر گرفتن نکات فوق، میتوانید از این فرصت جدید برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود و ارتقای برند خود استفاده کنید.
در اینجا چند نمونه از برندهایی که در حال حاضر در متاورس بازاریابی میکنند، آورده شده است:
نایک: نایک یک فروشگاه مجازی در دنیای مجازی Roblox ایجاد کرده است که در آن کاربران میتوانند لباسها و کفشهای مجازی را خریداری کنند.
والمارت: والمارت یک تجربه خرید مجازی در متاورس ایجاد کرده است که در آن کاربران میتوانند اقلام مجازی را مرور و خریداری کنند.
یوگو: یوگو، یک شرکت بهداشتی، از آواتارهای مجازی برای ارائه مشاوره تغذیه به کاربران در متاورس استفاده میکند.
اسکچرز: اسکچرز، یک شرکت کفش، از کنسرتهای مجازی در متاورس برای تبلیغ برند خود استفاده میکند.
لویی ویتون: لویی ویتون با هنرمند دیجیتال Beeple همکاری کرده است تا مجموعه NFT را در متاورس ایجاد کند.
سلامت درمان
برخی از مزایای بالقوه استفاده از متاورس در مراقبتهای بهداشتی عبارتند از:
دسترسی بهتر: متاورس میتواند به بیمارانی که در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی میکنند یا به دلیل ناتوانی در رفت و آمد مشکل دارند، دسترسی به مراقبتهای بهداشتی را آسانتر کند.
مراقبتهای متمرکز بر بیمار: متاورس میتواند به ارائه دهندگان مراقبتهای بهداشتی امکان دهد تا تجربیات مراقبتی متمرکز بر بیمار را ایجاد کنند که نیازها و ترجیحات فردی هر بیمار را در نظر میگیرد.
آموزش و شبیه سازی: متاورس میتواند برای آموزش دانشجویان پزشکی و سایر متخصصان مراقبتهای بهداشتی و همچنین برای شبیهسازی روشهای پزشکی و سایر اقدامات درمانی استفاده شود.
درمان و توانبخشی: متاورس میتواند برای ارائه درمان و توانبخشی برای طیف گستردهای از شرایط، از جمله اضطراب، فوبیا و درد مزمن استفاده شود.
در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از متاورس در مراقبتهای بهداشتی امروز آورده شده است:
جراحی مجازی: جراحان میتوانند از شبیهسازیهای متاورس برای تمرین روشهای جراحی پیچیده قبل از انجام آنها بر روی بیماران واقعی استفاده کنند.
توانبخشی فیزیکی: بیماران میتوانند در جلسات توانبخشی فیزیکی در متاورس شرکت کنند که در آن میتوانند با فیزیوتراپیستها در دنیای مجازی تعامل داشته باشند و تمرینات را انجام دهند.
درمان سلامت روان: بیماران میتوانند در جلسات درمانی مجازی در متاورس شرکت کنند که در آن میتوانند با درمانگران در دنیای مجازی تعامل داشته باشند و در محیطی امن و حمایتی به کاوش در افکار و احساسات خود بپردازند.
آموزش پزشکی: دانشجویان پزشکی میتوانند از شبیهسازیهای متاورس برای یادگیری آناتومی، فیزیولوژی و سایر موضوعات پزشکی استفاده کنند.
با این حال، چالشهایی نیز در استفاده از متاورس در مراقبتهای بهداشتی وجود دارد، از جمله:
دسترسی به فناوری: همه افراد به فناوری و اینترنت مورد نیاز برای دسترسی به متاورس دسترسی ندارند.
حریم خصوصی و امنیت دادهها: باید اقدامات احتیاطی برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت اطلاعات بهداشتی بیماران در متاورس انجام شود.
هزینه: توسعه و استفاده از برنامههای متاورس برای مراقبتهای بهداشتی میتواند پرهزینه باشد.
مسائل اخلاقی: تعدادی از مسائل اخلاقی مربوط به استفاده از متاورس در مراقبتهای بهداشتی وجود دارد، مانند پتانسیل برای تشدید نابرابریهای بهداشتی و خطر استفاده از متاورس برای ارائه اطلاعات نادرست یا گمراهکننده در مورد سلامتی.
سفری در دنیای مجازی
در حالی که ایده یک دنیای مجازی فراگیر که در آن مردم میتوانند با یکدیگر و با اشیاء دیجیتال تعامل داشته باشند.
سابقهای طولانی در داستانهای علمی تخیلی دارد، مفهوم “متاورس” به طور خاص در دهه 1990 رواج یافت.
در سال 1992، نویسنده نیل استیونسون رمانی با عنوان “سقوط برف” منتشر کرد که در آن اصطلاح “متاورس” برای اولین بار برای توصیف یک دنیای مجازی سه بعدی و مشترک که توسط کاربران کامپیوتر ایجاد شده بود، استفاده شد.
در این رمان، مردم میتوانند از طریق آواتارهای خود وارد متاورس شوند و در طیف گستردهای از فعالیتها، از جمله کار، بازی و معاشرت شرکت کنند.
در سالهای پس از انتشار “سقوط برف”، این اصطلاح توسط تعدادی از شرکتها و افراد برای توصیف دیدگاههای مختلف خود از دنیای مجازی آینده استفاده شده است.
با این حال، تا زمانی که فناوریهای مورد نیاز برای ایجاد یک متاورس واقعی شروع به ظهور نکردند، این مفهوم واقعاً شروع به جلب توجه عمومی نکرد.
در اواخر دهه 2000 و اوایل دهه 2010، تعدادی پلتفرم آنلاین ظاهر شدند که به کاربران امکان میداد آواتارهای خود را ایجاد کنند و با یکدیگر در دنیای مجازی تعامل داشته باشند.
این پلتفرمها، که اغلب به عنوان “جهانهای مجازی” یا “بازیهای نقشآفرینی آنلاین چند نفره عظیم” (MMORPGs) شناخته میشوند، پیشگامان اولیه متاورس در نظر گرفته میشوند.
با این حال، این تا سال 2014 نبود که اصطلاح “متاورس” دوباره محبوبیت پیدا کرد، زمانی که شرکت فیسبوک (که اکنون متا نامیده میشود) Oculus VR را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد.
این خرید به عنوان نشانهای از تعهد فیسبوک به توسعه فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده تلقی میشد که به عنوان عناصر کلیدی متاورس در نظر گرفته میشوند.
در سالهای پس از آن، تعدادی از شرکتهای بزرگ فناوری دیگر، از جمله گوگل، مایکروسافت و اپل، نیز علاقه خود را به متاورس نشان دادهاند.
این شرکتها در حال سرمایهگذاری در توسعه فناوریهای مورد نیاز برای ایجاد متاورس، مانند هدستهای واقعیت مجازی و افزوده، نرمافزار شبیهسازی و هوش مصنوعی هستند.
در حالی که متاورس هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد، پتانسیل متحول کردن نحوه کار، بازی و معاشرت ما را دارد.
متاورس میتواند فضایی برای سرگرمی، آموزش، تجارت و موارد دیگر باشد. این پتانسیل را دارد که دنیای مجازی را به همان اندازه واقعی کند که دنیای واقعی است.
در اینجا چند نقطه عطف کلیدی در تاریخچه متاورس آورده شده است:
- 1992: نیل استیونسون رمان “سقوط برف” را منتشر میکند که در آن اصطلاح “متاورس” برای اولین بار برای توصیف یک دنیای مجازی سه بعدی و مشترک استفاده میشود.
- 2003: بازی Second Life راه اندازی میشود که به کاربران امکان میدهد آواتارهای خود را ایجاد کنند و با یکدیگر در دنیای مجازی تعامل داشته باشند.
- 2007: بازی World of Warcraft راه اندازی میشود که به یکی از محبوبترین MMORPGهای تمام دوران تبدیل میشود.
- 2014: فیسبوک Oculus VR را به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری میکند.
- 2016: مایکروسافت HoloLens، هدست واقعیت افزوده را منتشر میکند.
- 2019: شرکت Nvidia کارت گرافیک GeForce RTX را منتشر میکند که برای قدرت بخشیدن به برنامههای واقعیت مجازی و افزوده طراحی شده است.
- 2021: شرکت متا (فیسبوک سابق) نام خود را به متا تغییر میدهد و اعلام میکند که بر روی ساخت متاورس تمرکز خواهد کرد.
در پایان
اطلاع از اخبار بیشتر می توانید به (dibagaran7.ir)مراجعه کنید.
برای مطالعه مقاله های علمی و فرهنگی و هنری می توانیدبه (farhangsazan.com) مراجعه کنید.